We lopen flink achter met ons blog 😅 Inmiddels is de elektra aangelegd (maar ook de keuken is al halverwege, later meer), alleen de gebruikers moeten nog worden aangesloten.
Het aanleggen van kabels was een flinke klus: van iedere kabel dient namelijk de verwachte stroomsterkte berekend te worden, zodat we de juiste kabeldikte kiezen (hogere stroom betekent een dikkere kabel). Daarnaast is iedere pluskabel gezekerd n.a.v. de verwachte stroom, en hebben we de verbindingen netjes met kabelschoenen en een krimpkous gemaakt. Voor het bevestigen van de kabelschoenen hebben we een hydraulische perstang gekocht, waarmee een goede koude las gemaakt kan worden. Dit soort verbindingen moeten namelijk perfect zijn, want een slechte verbinding wordt heet, en geeft kans op brand. Alle gebruikers zijn overzichtelijk aangesloten op een zekeringenkastje, waardoor we snel kunnen zien als er iets mis is.
De huishoudaccu is een 200Ah AGM exemplaar, waarmee we pakweg twee dagen los kunnen staan zonder opladen. Opladen kunnen we doen met een acculader op walstroom, en via de dynamo van de bus tijdens het rijden. Dat laatste is tegenwoordig niet meer zo straightforward: de bus heeft namelijk een “slimme dynamo”, die alleen actief is wanneer nodig. Bovendien wordt ook remenergie opgevangen door de dynamo, wat leidt tot hoge stromen. Hierdoor kunnen we de huishoudaccu niet zomaar met de startaccu verbinden via een standaard scheidingsrelais (zoals bij oudere campers standaard is), maar hebben we een wat meer geavanceerd product nodig. Gelukkig heeft Victron een serie slimme acculaders en monitors op de markt. Het was behoorlijk veel uitzoeken, maar uiteindelijk werkt het perfect! We kunnen nu heel handig de laadstatus, voltages, verbruik, toestand van de accu’s, etc. volgen op de iPad. Ook kunnen we op die manier de elektra-installatie instellen.












Leave a Reply to Harrie Cancel reply